“De Verenigde Arabische Emiraten zijn kunstmatig, fake, een grote kermis en er is niks te zien.” Dat is zo’n beetje het clichébeeld dat bij de meeste mensen heerst. Toen mijn man en ik een weekje vrij hadden in november en keken welke bestemming er voldeed aan de criteria ‘niet te ver weg’, ‘weinig tijdverschil’ en ‘gegarandeerd goed weer’, kwamen we toch bij Dubai uit. We beslisten dus om zelf te ontdekken wat Dubai te bieden heeft.

In De Woestijn

Na een aangename vlucht worden we in Dubai opgewacht door een chauffeur die ons meteen naar het ‘Al Maha Desert Resort’ brengt.  We arriveren midden in de nacht (jammer genoeg zonder bagage, want die stond nog in Brussel), maar we zien meteen dat het een fabelachtige omgeving is. 42 bedoeïenententen staan zo opgesteld dat je vanaf je terras ongestoord zicht hebt op de woestijn. Een klein privé-zwembadje maakt het plaatje compleet.

De volgende ochtend staan we op tijd op om ten volle te genieten van ons kort verblijf in de woestijn. Na een fantastisch ontbijt vertrekken we met een chauffeur om per terreinwagen de woestijn te verkennen tijdens een dune drive. Tijdens één van de stops staan we boven op een prachtige oranjerode duin. Rondom ons zien we alleen maar zacht rimpelend zand. Woorden schieten te kort om te beschrijven hoe adembenemend mooi het hier is.

’s Avonds trekken we opnieuw de woestijn in, maar nu per kameel. Bij zonsondergang genieten we opnieuw van het uitzicht, onder het genot van een glaasje champagne.

Na een heerlijke douche in onze tent (dat is echt een understatement) genieten we na op ons terrasje en kijken al uit naar de volgende dag.

Dubai Kerstvakantie 2009 2010 236

Met De Zon Op

Toen men ons kwam vragen of we de volgende ochtend op tijd gewekt wilden worden om de zonsopgang te zien, zeiden we volmondig ja. We hadden er niet op gerekend dat er even voor zonsopgang 2 mannen onze tent binnenstapten om het voorste deel van onze tent open te schuiven. Op die manier konden wij in ons bed blijven liggen om te genieten van de spectaculairste zonsopgang ooit. Vlakbij het terrasje van onze tent staan 2 prachtige oryxen rustig te knabbelen aan de planten die hier groeien. We zijn muisstil en genieten van dit unieke moment.

De rest van de dag is iets actiever want we gaan op pad met een echte valkenier. Hij leert ons de basisprincipes van het valkenjagen. Ik blijf het een raadsel vinden dat zo’n vogel steeds opnieuw terugkeert naar zijn ‘baas’ terwijl er ook in de vrije natuur volop eten te vinden is.

Per Auto

Na ons woestijnverblijf, worden we terug naar de stad gebracht waar we onze intrek nemen in het Royal Mirage hotel. Uiteraard is het hier allemaal een beetje ‘fake’ en de luxe is over the top, maar het heeft toch een zekere charme.

Het valt ons meteen op dat mensen hun auto’s parkeren en de sleutel gewoon laten zitten. We hebben ons zelden zo veilig gevoeld.

We huren een auto want je kan Dubai makkelijk op eigen houtje verkennen. Het ene gebouw is nog megalomaner dan het andere, de woestijn is een grote bouwwerf. Het centrum, rond de kreek, is dan weer veel traditioneler met zijn soeks en prachtige dhows.

Tien Jaar Later

10 jaren later komen we opnieuw in Dubai en, zoals verwacht, is het onherkenbaar veranderd. Deze keer reizen we met 2 jonge kinderen. We logeren in het emiraat Fujairah in Hotel Miramar Al Aqah Beach. In de Emiraten rondom Dubai zijn prachtige hotels die iets budgetvriendelijker zijn. We genieten van het mooie weer en de rust en plannen elke dag een uitstap met de kinderen.

In Dubai bezoeken we het Burj Al Arab, volgens mij het meest decadente hotel ter wereld. Hier is het al (blad-) goud dat blinkt.

Onze kinderen zijn helemaal onder de indruk van de gigantische aquaria in hotel Atlantis. Het hotel is geïnspireerd op de verdronken stad Atlantas en het lijkt wel alsof je in Disney World bent. We zijn dan ook blij als we na een uurtje de drukte kunnen ontvluchten want dit is niet echt ons ding. 1 dag voor de officiële opening staan wij voor de Burj Dubai (ondertussen omgedoopt in Burj Khalifa). Het hoogste gebouw ter wereld. 818 meter hoog, 162 verdiepingen. Kostprijs: 1 miljard euro. Kan het nog decadenter?

Indoor Skipiste

Als je in Dubai bent mag een bezoek aan een shoppingcenter uiteraard niet ontbreken. The Mall of the Emirates is bekend om zijn indoor skipiste. The Dubai Mall is dan weer het nieuwste en grootste shopping walhalla.

Het hoogtepunt is letterlijk en figuurlijk een vlucht met een helikopter of watervliegtuigje. Wij boeken een watervliegtuig bij Seawings  en vliegen over de palmeilanden en The World. Pas vanuit de lucht krijg je een goed beeld van deze kunstmatige eilanden. Je ziet ook heel duidelijk dat The World langzaam wegzakt.

Afgelopen winter hebben we een korte stop-over gemaakt in Dubai en logeerden we in het Armani Hotel in de Burj Khalifa. De omgeving rond de Burj is ondertussen een heel gezellig uitgangscentrum. Massa’s restaurantjes, leuke terrasjes, winkeltjes. Elke 30 minuten weerklinkt er muziek, eerst Oosters dan weer Westers en volgt er een prachtige show met dansende fonteinen.

We kunnen dan ook besluiten dat Dubai uiteraard het land van de kunstmatige kitsch is, maar ons toch ook heeft weten te verrassen. Vooral de woestijn heeft een onvergetelijke indruk op ons gemaakt. Wij vinden het een fantastische bestemming om de koude tijdens de wintermaanden te ontvluchten. Als je van luxe en zon houdt en toch een paar uitstappen wil doen, is Dubai zeker het overwegen waard.

Op zoek naar Fun & Adventure? Ook dat kan in Dubai.

Dubai Kerstvakantie 2009 2010 268

Als je wel naar het Midden-Oosten wil, maar toch iets meer cultuur wil snuiven, dan is Oman een goede keuze. Meer info over onze reis naar Oman vind je hier.