Hélène, Henri en hun 3 kinderen, een Belgische gezin, woonden enkele jaren in New York als expats.  Tijdens die jaren in het buitenland, trokken ze er regelmatig op uit om hun tijdelijke thuisland te ontdekken.  Een van hun trips bracht hen naar het Westen van Canada. Ze nemen ons mee op roadtrip van Vancouver tot de Rocky Mountains.

Onze trip startte in Vancouver en bracht ons vervolgens 12 dagen zee, bergen, meren en wildlife. We ontdekten de schoonheid van Vancouver island en hadden een close encounter met orka's en walvissen in hun natuurlijke omgeving. Op weg naar de Rocky Mountains bezochten we Wells Gray National Park, een verborgen parel in British Columbia. We genoten van de adembenemende vergezichten in de Rockies vanaf de Icefield Parkway tussen Jasper and Banff.  Onze reis duurde 15 dagen, waarbij we ongeveer 2 nachten op dezelfde locatie verbleven.  We reden 2000 km en zaten 26 uur in de auto.  We maakten de trip in augustus 2014.

Vancouver

Zoals gezegd, begonnen we onze trip in Vancouver. We huurden fietsen en verkenden het Stanley Park, genoten van de prachtige uitzichten.  Nu eens water, dan weer stranden, bergen of parken.  We zagen Lion's Gate Bridge  bij Stanley Park's bekende Seawall.

We bezochten in Gastown, de Harbour Centre Tower (prachtig uitzicht over de stad, de zee en de bergen) en Chinatown met zijn rustgevende Chinese tuin.  We maakten een korte stop aan het Olympisch dorp. We logeerden in  The Sylvia Hotel, een geweldig boutique hotel. Het hotel is ideaal gelegen bij English Bay, vlak bij Stanley Park  en slechts 5 minuten van het centrum van Vancouver, The Sylvia Hotel is een iconisch gebouw en een van Vancouver's belangrijkste bezienswaardigheden.

Vancouver Island

De ferry bracht ons van Vancouver Island naar Horseshoe Bay en Nanaimo en maakte daarna de oversteekt naar Tofino, het bekende surfers paradijs.  We maakten een flinke wandeling in het Pacific Rim National Park en een tocht naar Long Beach. Het strand is prachtig maar het water is, zelfs in het midden van de zomer, ijskoud.

Vancouver Island Long Beach

Per boot gingen we op zoek naar beren.  Bij laagtij komen ze vaak naar de stranden en rotsen om schaaldieren te vangen.  Een geweldige ervaring!

Hier verbleven we in Middle Beach Lodge, in een hut met zeezicht.  Vanuit de lodge genoot je van adembenemende zonsondergangen boven de Pacific Ocean.

Steep Island

Daarna trokken we naar Steep Island, een piepklein eiland in het midden van  Discovery Passage (the "Water Highway" naar Alaska). We  logeerden in  Steep Island Lodge : een fantastische lodge met een paar heel comfortabele huttenn.  De hutten beschikken over een gigantisch terras met uitzicht over Discovery Passage ('s nachts zie je de lichtjes van de grote cruise schepen die op weg zijn naar Alaska). Alle maaltijden zijn inbegrepen in de prijs en smaken voortreffelijk (huisgemaakt brood, verse vis en groenten.  Met voorsprong het beste eten van de hele reis!).

Om het eiland te bereiken ga ja naar Campbell River Marina en iemand van de lodge pikt je met de boot op (een tochtje van ongeveer 15 minuten) We brachten de hele dag op het water door tijdens een  eco-tour.  Ook hier genoten we weer van waanzinnige uitzichten en van een heerlijk lunch in de magische omgeving van Desolation Sound, Discovery Islands enJohnstone Strait.  We hadden onzettend veel geluk en zagen een grote walvis en 6 orka's zwommen bijna een uur met ons mee.   Verder zagen we zeeleeuwen en witte dolfijnen.  Er was geen enkele andere toerist in de buurt.  Een onvergetelijke dag!

Orca

Nadat we de ferry naar het vasteland namen, reden we verder over de Sea-to-the-Sky Highway (Highway 99) van Vancouver naar Whistler en Pemberton. We maakten verschillende stops om te genieten van het uitzicht langs deze schilderachtige route

Wells Gray Provincial Park

Moul Creek Lodge : een fantastische B&B met 3 suites in een blokhut.  Vlakbij de ingang van Wells Gray Provincial Park.

We zetten onze reis verder richting Clearwater aan de rand van Wells Gray Provincial Park.  De eerste namiddag maakten we een wandeling naar 2 prachtige watervallen, Moul Falls  Je kan zelfs achter de waterval door wandelen. Op de terugweg stopten we aan de indrukwekkende, 141 meter hoge Helmcken Falls

De volgende dag gingen we op stap met gids Gy van Discover Wells Gray. De wandeling die we maakten heet niet voor niets "Trophy wildflowers meadows and alpine mountains";  Onze dag was gevuld met een goede mix van dieren, bloemenweides, meren en bergen. Prachtig!

Wells Gray

Na onze wandeling maakten we een van de meest magische momenten ooit mee.  We zagen de zalmen springen bij Bailey’s Chute.  Dit indrukwekkende schouwspel kan je zien van midden augustus tot eind september.

Flying Salmon Baily Shute

Jasper National Park

Op weg naar Jasper National Park hielden we halt aan enkele uitzichtspunten. Het is een rustige, panoramische route..

De eerste namiddag wandelden we de Valley of the five lakes trail,  Deze eenvoudige, 2 uur durende tocht voert je langs 5 heldere meren, in verschillende tinten blauw.  De volgende dag gingen we in de ochtend naar  Maligne Canyon  en in de namiddag wandelden we de Moose Lake Loop. TIjdens de wandeling geniet je van het prachtige zicht over Maligne Lake.

We logeerden in een comfortabele, authentieke lodge in Becker's Chalets , ten zuiden van Jasper.  Ook hier heb je weer geweldige uitzicht op de rivier en de bergen.

Icefields Parkway

Om de roadtrip te eindigen, reden we de Icefields Parkway van Noord naar Zuid.  We hielden vaak halt want dit is niet voor niets een van de mooiste panoramische routes ter wereld..

Dit zijn de plaatsen waar je absoluut halt moet houden (er zijn veel stopplaatsen, dus stop zo vaak je wil) :

• Athabasca Falls
  • Columbia Icefields
  • Weeping Wall
  • Waterfowl Lake,
  • Mount Cephren
  • Peyto Lake

We bezochten ook nog de Takakkaw Falls (met een hoogte van 381 meter is dit de 2de hoogste waterval van Canada), wandelden de Emerald Lake loop (nog een pareltje van de Canadese Rockies).  Dit is een van de weinige meren waar je helemaal rond kan wandelen..

Picture of Peyto Lake

Peyton Lake 2
Icefield Parkway

Als je de drukte wil vermijden, moet je 's morgens heel vroeg naar Moraine Lake. Wij wandelden er een stukje langs en gingen met een kano het meer op.  De uitzichten zijn indrukwekkend.

Moraine Lake Banff

Op de terugweg stopten we nog aan Lake Louise  maar daar was het zo druk dat we ons snel uit de voeten maakten.
In plaats daarvan namen we de  Lake Louise Gondola (aan de andere kant van de vallei) en zagen een grizzly beer vanuit de lift.  Boven is er een heel interessant Wildlife Interpretive Centre en ook hier heb je weer een adembenemend zicht op de bergen en Lake Louise.

Lake Louise Gondola

De namiddag brachten we door in Banff.  Een beetje rondslenteren en shoppen is de perfecte manier om deze roadtrip af te sluiten.

Onze laatste nachten brachten we door in  Cathedral Mountain Lodge, een luxueuze lodge in het hart van de Rockies en vlakbij alle activiteiten in Banff en Yoho National Park.  In het restaurant van de lodge serveren ze heerlijke gerechten.

De hoogtepunten van deze reis:

• de orka's bij Vancouver Island
  • de vliegende zalmen in Wells Gray Provincial Park
  • de panorama route door de Canadese Rockies (Icefield Parkway)

Orca
Flying Salmon Baily Shute
Icefield Parkway

Deze roadtrip staat nog steeds op mijn bucketlist, dus deel je tips hieronder.

Wist je dat je voor Canada tegenwoordig een ETA nodig hebt (zoals je voor de States een Esta moet aanvragen)?   Deze ETA voor Canada kan je aanvragen via deze link.

Bewaren voor later?   Pin deze afbeelding!