Wist je dat reiskriebels iets genetisch zijn? Mijn zus en ik zijn het levende voorbeeld want ook zij heeft een traveladdiction. En zij geeft die met plezier door aan haar kinderen.  Florida met kinderen was een schot in de roos.  Lees hieronder alles over hun avonturen in Florida, the Sunshine State.

Reizen naar Florida

Voor we kinderen hadden waren mijn man en ik twee lustige globetrotters, en we maakten elk jaar wel een grote reis, afgewisseld met leuke city trips of een bestemming dichter bij huis. Nu onze kinderen wat groter worden, leek het ons vanzelfsprekend om ook met hen de wereld te gaan verkennen. Amerika leek ons een leuke bestemming met twee prille tieners.

Wij kozen er voor om vanaf Brussel naar Miami te vliegen. Er zijn echter ook vluchten beschikbaar vanaf Amsterdam of Dusseldorf.  Als je enkel de pretparken in Florida wil bezoeken, kan je beter rechtstreeks naar Orlando vliegen.  Dat kan vanaf Brussel, Amsterdam en Dusseldorf.  Prijzen vergelijken is de boodschap.

Als je wil parkeren bij Brussel Zaventem Airport, dan reserveer je best voor af een plaats.  Geef je luchthaven, vertrek- en aankomsttijd in en je krijgt een overzicht van de parkeermogelijkheden in de omgeving.  Zo betaal je nooit teveel.

Rondreis Florida met kinderen

Miama beach

Om te acclimatiseren kozen we om twee nachten in Miami Beach te logeren, in het Stiles Hotel op Collins Avenue. De kamers waren netjes en proper, maar het hotel ademde weinig sfeer uit. Qua ligging was het wel ideaal, vlakbij het strand en de wereldberoemde Ocean Drive, en zeer centraal gelegen voor een verdere verkenning van Miami Beach.

Cocktail

Amper een uur nadat we waren gearriveerd liepen we al bekend volk tegen het lijf en besloten we samen een cocktail te drinken en een hapje te eten op Ocean Drive. De cocktails waren overheerlijk, maar ik denk dat we met één cocktail voor 4 mensen ook al voldoende hadden gehad. We werden meteen met de neus op de feiten gedrukt: in Amerika is alles BIG (de prijs was daar trouwens ook big)!

Ontbijten doe je in Amerika meestal buiten je hotel, en de kinderen kozen uiteraard voor een Starbucks schuin tegenover het hotel. Wij huurden een namiddagje fietsen om de buurt te verkennen, maar eerlijk gezegd vonden wij Miami Beach weinig boeiend. Je kan er leuk winkelen, een kijkje nemen op de pier is leuk of de jachten bewonderen in de haven, maar veel bezienswaardigheden zijn er niet.

Orlando

Na twee dagen Miami Beach was onze volgende bestemming Orlando. We huurden er een huis voor een week, Pelican Villa in Kissimee,Lake Berkly. Dit was een echte aanrader: het huis was in principe geschikt voor 8 personen, beschikte over 4 slaapkamers, 3 badkamers, wasmachine, een volledig uitgeruste keuken, wifi, een gezellige living, airco en een heerlijk zwembad. De zwembaden in Florida liggen allemaal vlak tegen het huis en zijn volledig omheind en overdekt met wat nog het meest lijkt op een soort “volière.” We hebben aan den lijve ondervonden waarom: af en toe stonden er gigantische vogels naast het hekwerk, en er passeerde zelfs een alligator!

Huis Florida

Zeker als je naar Florida gaat met kinderen is zo’n huis huren een absolute aanrader: het was zeer goedkoop in vergelijking met hotels. Aangezien de winkels in Amerika 24u/ 7  open zijn, kan je na een vermoeiende daguitstap altijd nog snel even de supermarkt binnen om thuis een hapje te eten terwijl de kinderen wat relaxen in het zwembad.

De beste pretparken in Orlando

Tijdens je rondreis door Florida met kinderen is een bezoek aan één of meerdere pretparken in Orlando een must.

1. Seaworld Orlando

Onze eerste uitstap was een bezoek aan het alom bekende park Seaworld in Orlando. Seaworld is een pretpark waar ze ook allerhande shows met o.a. walrussen, dolfijnen en orka’s opvoeren. Zowel wij als de kinderen vonden het een ontspannende en leuke uitstap.

2. Kennedy Space Center in Cape Canaveral

De volgende dag reden we naar Het Kennedy Space Center in Cape Canaveral, ongeveer 1,5 uur rijden van ons vakantiehuis. Een boeiende en ook zeer leerrijke ervaring.

Na dit bezoek sloten we de dag af met wat shopping in één van de vele grote outlet shoppingcenters in de omgeving van Orlando om vervolgens nog onze hongerige magen te vullen met een heerlijke Japanse maaltijd in restaurant Osaka in Kissimee.

Manatees 1640537
Parken
3. Discovery Cove

De volgende dag stond Discovery Cove op het programma. Discovery cove is een all-inclusive day resort, en dan bedoel ik ook letterlijk all-inclusive: zonnecreme, snorkeluitrusting, enz. werkelijk alles is in de prijs inbegrepen.  Het bestaat uit een zoet- en een zoutwater gedeelte waar je al snorkelend de dieren van heel nabij kan bewonderen: roggen, haaien, otters, enz.  Het is een prachtige en unieke ervaring om al deze dieren van zo nabij te kunnen bekijken.

Daarnaast is er ook een tropische tuin waar je heel wat exotische vogelsoorten kan bewonderen en voederen. In het park is er ook de mogelijkheid om met dolfijnen te zwemmen, dit is wel het enige waar je extra voor moet betalen (en uiteraard op voorhand reserveren).

Het fijne aan dit park is ook dat het aantal bezoekers per dag zeer streng gelimiteerd is, waardoor je nergens moet wachten of aanschuiven en je ten volle van je dag kan genieten. Hierdoor ligt de entree prijs wel hoog. Wij kozen voor een combinatieticket voor Discovery Cove, met gedurende 14 dagen ook ongelimiteerde toegang tot Seaworld en Aquatica.

Discovery Cove was met voorsprong het leukste park dat we bezochten tijdens onze rondreis door Florida met kinderen.

4. Aquatica

Aquatica is een waterpark, met de ene spectaculaire glijbaan na de andere. Vooral de Ihu’s breakaway falls staat in mijn geheugen gegrift. Je stapt in een cabine waar de vloer ineens verdwijnt en je dus aan een ongelooflijke snelheid naar beneden glijdt. (nvdr op youtube vind je veel filmpjes zodat je op voorhand al kan beslissen of dit iets voor jou is) Tip: bezoek dit park ofwel s’morgens vroeg, ofwel in de latere namiddag, want overdag lopen de wachttijden serieus op.

5. Homosassa Spring Wildlife State Park

De laatste dag van ons verblijf in de Pelican Villa maakten we nog een daguitstap naar het Homosassa Spring Wildlife State Park. Dit is een van de beste plaatsen om de zeekoe of lamantijn te bewonderen, een dier dat op het punt staat om uit te sterven.

Die avond aten we in het Texas De Brazil restaurant in Orlando. Het eten was om duimen en vingers bij af te likken, maar we kregen een gepeperde rekening gepresenteerd. Zo lang je je in Amerika aan de lokale eetgewoontes houdt zijn restaurant bezoekjes helemaal niet duur, maar als je een restaurant naar Europese normen kiest, is het vreselijk duur.

Andere leuke bezienswaardigheden tijdens je rondreis door Florida met je gezin

1 Vissen in Florida met kinderen

Aangezien zoonlief een fervente visser is, hadden we van thuis uit een dagje vissen op zee geboekt. ‘s Morgens in alle vroegte trokken we naar Cocoa Beach, waar we in de Blue Points Marina een boot met kapitein hadden gecharterd. Een prachtig zonnige, wolkenloze dag op het diepblauwe water van de Atlantische Oceaan...Super! Aanvankelijk wilden de vissen nog niet echt bijten, maar met een beetje geduld, zoals een goede visser betaamt, kwamen we toch op dreef. Na enkele uren op zee konden we met een ijsbox met daarin enkele kleppers en een goed gevoel terugkeren naar de haven. Daar aangekomen stonden tafels en materiaal klaar om de vissen te kuisen en te fileren (met dank aan onze kapitein voor zijn professionele hulp). Niets zaliger dan je zelf gevangen visfilets in de pan te gooien en samen langs het zwembad op te eten.

2. Naples

Vanuit Florida trokken we richting Naples, een behoorlijke lange rit. Maar eens aangekomen bleek het wel echt de moeite! Naples is een zeer gezellig stadje, met prachtige huizen en een zeer mooi strand. We hebben er echt uren genoten van het schouwspel van dolfijnen en pelikanen die in grote getale aanwezig zijn rond de pier van Naples.  Tijdens je rondreis door Florida met je gezin moet Naples zeker op het programma staan.  Het stadje telt trouwens maar liefst 55 golfbanen. Wij vonden het bij uitstek het mooiste stadje van Florida.

We logeerden in hotel Ramada, een gezellig hotelletje, en s’avonds verorberden we werkelijk de grootste hotdog die ik ooit heb gezien bij Brooks Gourmet Burgers & Dogs. American Style restaurant, lekker en niet duur!

Pier Naples

3. Key West

Onze volgende bestemming was Key West, 385km hadden we voor de boeg, dwars door de Everglades. Waar we geen rekening mee hadden gehouden was dat deze rit behoorlijk traag vorderde langs alle bruggen die de verschillende eilanden met elkaar verbinden. Het kostte ons uiteindelijk 7 uur om op onze eindbestemming te geraken.

Om de rit te breken hebben we onderweg in het John Pennekamp Coral Reef State Park in Key Largo een boottocht gemaakt met een glass bottom boat, zodat we konden genieten van de prachtige koraalriffen. Oorspronkelijk was het de bedoeling om te snorkelen maar dit was met twee kinderen in behoorlijk ruw water niet aangeraden.

In Key West logeerden we in het Truman Hotel. Dit hotel is een echte aanrader, op wandelafstand van alle bezienswaardigheden en echt supergezellig!

Lees meer: Roadtrip van Miami naar Key West

Uiteraard moet je in Key West s’avonds naar de Sunset Pier om er de prachtige zonsondergang te aanschouwen. Helaas wel in het gezelschap van honderden andere toeristen. Maar verder is het een heel leuk stadje, met zijn typische architectuur en prachtige huizen. Uiteraard mag een bezoekje aan Sloppy Joe’s, het stamcafé van Hemingway niet ontbreken. Met de Conch train  kan je een rondrit maken en kom je langs de belangrijkste bezienswaardgheden. Als je een rondreis door Florida maakt met kinderen, is dit de perfecte manier om Key West te ontdekken.

4. Everglades

Helaas hadden we maar één nachtje voorzien in Key West, en dus trokken we de volgende dag terug richting Miami. Onderweg maakten we nog een spectaculaire tocht met een airboat door de Everglades. We zagen er massa’s zeer angstaanjagende alligators en andere roofdieren, en het boottochtje was behoorlijk heftig. Alweer een hoogtepunt als je door Florida reist met kinderen.

Everglades Krokodil

Met een laatste nachtje in Miami en een laatste bezoekje aan de Five Guys, ons favoriete burger restaurant in de States kwam er helaas een einde aan deze geweldige vakantie!

Heb je zin om meer parken te bezoeken?  Lees dan zeker 8 Awesome things to do in Orlando.

Heb jij nog tips over leuke parken in Florida die je met de kinderen kan bezoeken?  Deel ze hieronder in de reacties