Als kind was ik helemaal in de ban van prachtige natuurdocumentaires over o.a. Kenia. Ik ben dan ook een National Geographic fan van het eerste uur. Mijn vader beloofde mij toen dat hij mij voor mijn 21ste verjaardag mee op safari zou nemen.  Voor hij het wist was het zover en vertrokken we voor een safari in Kenia en Tanzania om mijn grootste wens te vervullen.

Reizen naar Kenia

Nadat we een visum voor Kenia hadden aangevraagd en onze verplichte inentingen hadden geregeld, vlogen we eind oktober rechtstreeks met KLM van Amsterdam naar Nairobi.   Wij verkozen deze rechtstreekse vlucht, maar als je wat wil besparen op het ticket kan je ook vluchten met een overstap overwegen.   Swiss en Lufthansa bieden vaak voordelige tickets aan.

Beste reistijd voor Kenia

Kenia ligt rond de evenaar en is in die regio één van de droogste landen.

Ten oosten van de hoogvlakte heerst een tropisch moessonklimaat. Aangezien hier minder wildparken liggen, kan je deze regio makkelijk vermijden

De regio rond Nairobi kent twee moessons.  Er is een korte regenperiode van november tot devcember.   Het langere en sterkere regenseizoen van maart tot begin juni kan je beter vermijden.  Veel wegen zijn dan niet toegankelijk en het wild is moeilijker vindbaar omdat ze overal water vinden.

Het regenseizoen in Mombasa, aan de kust, duurt van april tot jui.

De temperatuur schommelt het hele jaar tussen de 21 en 26 graden Celsius.  Juli en augustus zijn het koudst.  Hou dan zeker rekening met frisse temperaturen tijdens de nacht.    Februari en maart zijn het warmst.

September en oktober zijn de beste reistijden.  Het is dan relatief droog en de temperaturen zijn aangenaam.  Doordat je net uit een droge periode komt, verzamelt het wild zich vaak rond de drinkplaatsen en dat is tijdens je safari in Kenia natuurlijk een voordeel.

Visum voor Kenia

Wie heeft een visum nodig voor Kenia?

De visumvoorwaarden voor Kenia zeggen dat alle reizigers met een Europees paspoort een visum nodig hebben.  Voor toeristische en zakelijke reizen naar Kenia kan je een elektronisch visum aanvragen.

Wanneer vraag ik mijn visum voor Kenia aan?

Aangezien je tijdens je aanvraag je vertrek- en aankomstdatum moet vermelden en minimaal 1 overnachtingsadres, boek je best eerst je reis.

Je ontvangt je visum ongeveer na 8 werkdagen dus mijn advies is om je visumaanvraag uiterlijk 2 à 3 weken voor vertrek in te dienen.  Er bestaat een spoedprocedure maar daar hangt uiteraard een duurder prijskaartje aan vast.

Aan welke voorwaarden moet mijn paspoort voldoen?

Je paspoort moet na aankomst in Kenia nog minstens 6 maanden geldig zijn en minimaal 1 lege pagina bevatten.

Wat kost een visum voor Kenia?

Een visum kost momenteel (mei 2020) 74.95 euro per persoon.

Bekijk deze video met alle informatie om je visum voor Kenia snel aan te vragen.

Check ruim voor je vertrek de actuele informatie i.v.m. visumaanvragen en reisadvies op de site van Diplomatie België.

Vaccinaties voor je reis naar Kenia

Heel Kenia is malariagebied.  In de gebieden boven 2500 meter is het risico lager.  Bescherm je dus (vooral vanaf de schermering tot in de ochtend) met bedekkende kledij, muggenwerende middelen en slaap onder een muskietennet.  Het nemen van malariapillen is aanbevolen.

De muggen verspreiden hier niet alleen malaria maar ook dengue, chikungunya en leishmaniase.

Zwemmen is stilstaand water of rivieren kan besmetting met schistosomiase veroorzaken.

Vooral buiten de steden is er een aanzienlijk risico op Gele koorts.  Als je uit een regio komt waar Gele koorts heerst, is vaccinatie verplicht.

Een vaccinatie tegen Hepatitis A, Tetanus/difterie/Kinkhoest, Polio en Mazelen/bof/rubella is aanbevolen.

Check ruim voor vertrek je huisarts of het Instituut voor tropische geneeskunde voor de meest actuele informatie.

Aankomst in Kenia

We verbleven 1 nacht in Nairobi in hotel Panafric.  Dat was destijds niet geweldig, maar het hotel is momenteel wat opgewaardeerd en ziet er nu een stuk beter uit.  Als je laat arriveert is het een goede optie om 1 nacht te blijven voor je safari in Kenia en Tanzania start.

De volgende ochtend stond onze chauffeur Washington ons op te wachten.  Het avontuur kon beginnen.

Kenya 3786063 1920
Afbeelding van Nina Stock via Pixabay

Volg hier onze route:

Safari in Kenia en Tanzania

De mooiste parken tijdens je safari in Kenia

Lake Nakuru

Onze safari startte in Kenia.  Na enkele kilometers verruilden we de asfaltwegen voor zandpaden en het duurde niet zo lang voor we de eerste wilde dieren tegenkwamen.  Daar, op dat moment, is mijn liefde voor Afrika ontstaan.  Van impala’s over zebra’s tot olifanten, ik ben bij elke close encounter weer ademloos.

Voor we aan onze eerste lodge arriveren, passeren we Lake Nakuru. Vanuit de verte lijkt het alsof het een meer is met een gigantisch strand. Als we het meer naderen, blijkt het geen strand te zijn, maar een ongelooflijke populatie roze flamingo’s.  2 à 3 miljoen flamingo’s komen naar dit meer omdat er enorm veel algen in het water zitten. Dit meer hoort niet voor niets sinds 2011 bij Unesco Werelderfgoed.   In het park zijn zwarte en witte neushoorns uitgezet en wij hebben geluk want vlakbij het meer treffen we twee neushoorns.  Daarmee kunnen we meteen de eerste van de big five van ons lijstje schrappen tijdens onze safari in Kenia en Tanzania.

Kenia Lake Nakuru Flamingo

Daarna worden we naar Sarova Lion Hill Lodge gebracht.  In deze prachtige omgeving genieten we na van onze eerste indrukken van Afrika.  Heerlijk ontspannen naast het zwembad, ’s avonds genieten van een heerlijk diner (gegrilde impala) en op tijd onder de wol.  Tijdens een safari in Kenia of Tanzania begint de dag namelijk heel erg vroeg omdat de kans om dieren te spotten dan het grootst is.

Masai Mara National Park

De volgende dag rijden we richting Masai Mara National Park om daar een traditionele stam te bezoeken.   Het park is ongeveer 1700 km² groot en grenst aan de Serengeti. De Masai zijn nomaden die ondanks de modernisering toch hun aloude tradities hebben bewaard. Zij eten bijna alleen maar vlees (geiten, schapen, runderen) en ze eten bijna geen groenten of fruit maar toch zijn ze gezond. In de droge tijd, als de koeien weinig melk geven, drinken ze ook wel eens bloed van koeien.

Het "laten bloeden van een koe" doen ze volgens traditie. Ze zoeken een gezonde koe uit de kudde, binden de hals af met een riem en schieten schieten met pijl-en-boog in de hals van het dier. Ze vangen het bloed op in een kalebas (een lederen kruik). Als er ongeveer een halve liter in zit knijpen ze de wond even dicht om het bloeden te laten stoppen en dan mag de koe weer bij de kudde.

De Masai dragen vooral rode kleding omdat het de kleur is die leven en bloed symboliseert.  Ze houden ook heel erg van versieringen.

De Masai die wij bezochten woonden in hutjes gemaakt van hout en gedroogde koemest. Ze voerden een traditionele dans voor ons op en probeerden ons uiteraard wat van hun souvenirs te verkopen.

Kenia Masai Mara

Aan het einde van de middag vertrokken we voor een volgende game drive tijdens onze safari in Kenia.  Washington deed ontzettend zijn best want op korte tijd zagen we olifanten, zebra’s en leeuwen.  Om de dag af te sluiten ontdekten we 2 jachtluipaarden die lagen te luieren onder een boom.  We konden heel dichtbij komen en hebben echt genoten van dit moment.   Als je op safari in Kenia gaat lukt het meestal wel om 4 van de big five te zien, maar jachtluipaarden zijn zo zeldzaam en schuw dat je toch net iets meer geluk moet hebben om ze te zien.

Kenia Jachtluipaard

Even later merkten we ook dat de natuur wel heel erg wreed kan zijn.  Een moeder-hyena stond te treuren bij haar dode jong terwijl enkele meters verder een aantal gieren zaten te wachten tot de moeder zich terug trok.  Ook deze minder mooie dingen horen bij een safari in Kenia.

Masai Mara bezoek je best tijdens de droge tijd van juni tot oktober.  Tijdens het regenseizoen zijn veel wegen, zelfs met een 4x4, onbereidbaar.

’s Avonds arriveerden we in de Mara Serena Lodge.   De lodges en hotels van de Serena keten zijn van topkwaliteit. Enkelen horen zelfs bij The Leading Hotels of the World.

Kenia Mara Serena Lodge

Aangezien we hier 2 nachten bleven tijdens onze safari in Kenia, hadden we iets meer tijd om van de lodge te genieten. Het zwembad lonkte, maar we hadden gezien dat er af en toe apen met hun handen in het water zaten en beslisten de lokroep te weerstaan.  De volgende dag bleek dat dat een verstandige beslissing was.  Enkele andere gasten hadden wel gezwommen en zij waren de volgende dag allemaal ziek.

Het Masai Mara reservaat is de ideale plaats als je de Gnoetrek wil meemaken.  Vanuit de lodge genoten we van een fenomenaal uitzicht op dit indrukwekkende spektakel.  Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen waarbij meer dan een miljoen gnoes een rondreis van bijna duizend kilometer maken, met in hun kielzog tienduizenden zebra’s en gazellen.  Later tijdens de reis passeerden we nog een rivier vol dode gnoe’s.  Veel dieren worden vertrappeld tijdens het oversteken van rivieren.   Het is mogelijk om een bijzondere safari in Kenia te maken waarbij je deze gnoetrek volgt. Volgens mij is dat een heel bijzondere belevenis.  Dat tripje staat dus nog op mijn verlanglijstje.

Kenia Gnoetrek

De volgende 2 dagen van onze safari in Kenia stonden uiteraard in het teken van de game drives.  In de ochtend ontdekten we een leeuw die lag uit te rusten van een vermoeiende nacht.  Naast hem lag een half verorberde topi (een soort hert).

De eerste nacht werden we trouwens gewekt door een raar geluid voor het raam van onze lodge.  Toen we buiten keken, stonden we oog in oog met een olifant.  Blijkbaar zijn de planten rondom de lodge wat sappiger en dat lokt heel wat dieren voor een nachtelijke snack.

Lake Naivasha

De volgende dag reden we richting Lake Naivasha en passeerden we de grens met Tanzania.

Lake Naivasha, op 70 km van Nairobi,  is het hoogst gelegen meer van Afrika. Het is, in tegenstelling tot veel andere meren in de buurt, een zoetwatermeer.   Het is vooral populair bij vogelaars omdat er veel zeldzame vogel voorkomen.  Er komen bijvoorbeeld bijna nergens zoveel visarenden voor als hier.   Ook de populatie nijlpaarden groeit gestaag.

We logeerden in de Lake Naivasha Country Club die jullie ongetwijfeld allemaal kennen.  In deze lodge werden namelijk grote delen van de filmklassieker Out of Africa opgenomen.  Fantastisch om te weten dat je onder de boom staat waar Robert Redford en Meryl Streep één van de bekende scene’s opnamen.

Hier geniet je van de rust, de prachtige omgeving en van boottochten op Lake Naivaisha.

Kenia Visarend

Amboseli National Park

Het Amboseli National Park was ons volgende doel van onze safari in Kenia.  Dat verliep niet zonder problemen want in the middle of nowhere kregen we pech.  Gelukkig is mijn vader garagist en kreeg hij samen met Washington het busje terug aan de praat.  Ik kan je garanderen dat je niet op je gemak bent als je naast je busje staat en weet dat er elk moment een leeuw of olifant uit de bosjes kan komen.

Gelukkig stond er daarna weer een prachtige lodge van de Serena groep op ons te wachten.  Vanuit Amboseli Serena heb je prachtig zicht op de Kilimanjaro.

Het Nationaal Park Amboseli ligt op amper 40 km van de Kilimanjaro in Tanzania.  Het is na Masai Mara het populairste park van Kenia.  Het dankt zijn populariteit vooral aan de vruchtbare grond.   Het park is ongeveer 8000 km²groot en groot deel van het gebied bestaat uit moerassen.   Daardoor zal je hier tijdens je safari in Kenia of Tanzania veel nijlpaarden, krokodillen en vogels zien.

De Kilimanjaro is eigenlijk een bergmassief dat bestaat uit slapende vulkanen.  Met zijn 5895 meter is dit de hoogste berg van Afrika. De top is bedekt met een gletsjer van ongeveer 11 km².

Tsavo-West National Park

Vanuit het Tsavo-West National Park dat we de volgende dag bezochten, heb je prachtige vergezichten op de Kilimanjaro.

Kenia Tanzania Kilimanjaro

Tsavo East en West vormen samen het grootste park van Kenia met een oppervlakte van ruim 20.000 km².    Ze worden van elkaar gescheiden door de snelweg tussen Nairobi en Mobasa.  Ook het uitzicht is heel verschillend.  Tsavo West heeft afwisselende landschappen terwijl Tsavo East veel ruiger is.  Doordat er minder begroeiing is, is in Tsavo East de kans op het spotten van wild wel groter.  Als je zuiver voor het wild gaat, kies je voor je safari in Kenia dus beter voor Tsavo East.

Vanuit de Kilaguri Serena Safari Lodge maakten we opnieuw een game drive naar Mzima Springs en ontdekten we hoe belangrijk het is om tijdens je safari in Tanzania een goede gids bij te hebben.  Zonder hun getrainde ogen zou je meer dan de helft van het wild ongemerkt passeren. Washington heeft 10 minuten moeten wijzen voor ik een babykrokodil op een steen in een rivier zag.  De krokodil lag amper 10 meter verder, maar ik zou ze nooit zelf ontdekt hebben. Toen Washington vertelde dat de moeder dan ook in de buurt was, was ik wel niets iets minder op mijn gemak.

In Mzima Springs komen dagelijks miljoenen liters ondergronds water terecht.  Vanaf een parkeerplaats kan je hier samen met een ranger veilig naartoe wandelen.  Deze bron is via pijplijnen verbonden met Mombasa en omgeving en is belangrijk voor de watervoorziening.

Na een laatste game drive van onze safari door Kenia en Tanzania vertrokken we voor de flinke rit naar Mombasa.

Strandverlenging in Mombasa

In Mombasa konden we na een fantastische, maar vermoeiende safari in Kenia en Tanzania nog een paar dagen genieten van zon, zee en strand. Uiteraard weer in een onderdeel van de Serena groep.  Het Serena Beach hotel hoort bij The Leading Hotels of the World en dat was duidelijk te merken.  De kamers zijn prachtig en het eten was ongelooflijk lekker.  De kreeft die we daar aten, met onze voetjes in het zand, doet me nog steeds watertanden. Onze enige zorg was hier: duiken we in het zwembad of springen we in de Indische Oceaan (waar het wat trouwens ongeveer 28 graden is)?

Kenia Serena Beach Hotel

Na enkele dagen genieten, vertrokken we terug richting Amsterdam, maar niet voor lang want Afrika had voorgoed ons hart veroverd.

Deze reis is al enkele jaren geleden (want ik ben jammer genoeg al lang geen 21 meer) en vond plaats in het pré-digitale tijdperk.  De foto's zijn deze keer dus niet van eigen hand. De hotels en lodges heb ik echter allemaal gecheckt en ze krijgen nog steeds heel goede recensies.

Hopelijk heb ik je overtuigd om die safari naar Kenia of Tanzania eindelijk te boeken!   Of ben jij al geweest en heb je nog goede tips voor ons? Deel ze hieronder in de reacties.

Wil jij ook op safari naar Kenia?  Bekijk dan zeker deze '8 dagen safari in Kenia'.  Wil je meer weten over de beste reistijden en andere bestemmingen voor een safari?  Lees dan hier verder.